Androgyn

Door: Fabienne van Dillen

Mijn leven staat sinds een paar weken voornamelijk in het teken van de VROUW, en dan met name haar zakelijke kant.

Het begon met de sneak preview van Mabel Nummerdor’s boek Miss Marketing, dat op 24 mei officieel in de winkels ligt. Ze sprak erover op de Media Parade van Sanoma Uitgevers. Mabel lichte een tipje van de sluier op over hoe je succesvol kunt zijn in de “Evanomie”; immers economische groei ligt voornamelijk in handen van vrouwen. Zij beslissen al eeuwen over wat er wel of niet aangeschaft wordt in het gezin. Uit haar onderzoek blijkt dat 75% van de vrouwen zich niet aangetrokken voelt door reclame-uitingen. Ze worden er te weinig door geïnspireerd en spelen onvoldoende in op de empathische vermogens van vrouwen. Bovendien worden die reclames of de marketingstrategieën voor een groot deel uitgestippeld door mannen. Wat weten mannen nou van tampons en menstruatie, om maar een voorbeeld te noemen.

Vervolgens was ik aanwezig bij de lancering van het nieuwe glossy tijdschrift FAB, voor vrouwen van veertig, die zich voelen als dertig. Alhoewel Fab kernwaarden presenteert die erg vrouwelijk klinken, zoals Stijlvol, Sprankelend, Sensueel, Solidair, Slim, sprak uit de presentatie van de maaksters (stuk voor stuk sterke vrouwen) toch ook een groot mannelijk gevoel, zoals trots, leiding nemen over je leven, sterk zijn,…. De discrepantie tussen de vrouwelijke woorden en het mannelijke gevoel dat de tendens van “WIJ” (vrouwelijk) naar “IK” (mannelijk) verschoof, liet me nadenken.

Het kwartje viel een dag later. Ik had de eer aanwezig te mogen zijn bij het seminar GRRRL POWER, dat georganiseerd werd door de firma Denk Producties. Op een zeer vermakelijke en uiterst educatieve manier werd door Iteke Weeda  (sociologe en hoogleraar emancipatievraagstukken) en Remco Claassen (Leiderschapsgoeroe) duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is dat zowel yin (vrouwelijk) als Yang (mannelijk) in elke persoon in balans zou moeten zijn voor een vreugdevol en succesvol leven. Dat wil zeggen dat je het midden vindt tussen:

YIN                                                                YANG

Zijn                            ——————–          Doen

Hier en nu               ——————–          Toekomst

Wij                              ——————–          Ik

Relatie                      ——————–          Prestatie

Voelen                      ——————–         Denken

Intuïtie                     ——————–         Ratio

Open heart             ——————–         Open mind

Gelijkwaardigheid   ——————–     Autoriteit

Als de vrouwelijke en mannelijke kanten in elke persoon congruent zijn, ontstaat de “androgyne” mens. En ben je net als eb en vloed, net als in- en uitademen compleet, heel en vrij. De mens is op zoek naar zijn eigen balans.

Androgyn leiderschap heeft de toekomst. Androgyne bedrijven hebben de toekomst. Als je wilt weten waar jij staat op de schaal van Yin en Yang, doe dan de test op   www.manvrouwspel.nl

Literatuur:

Iteke Weeda:  De Yinfactor;  managers over de menselijke maat

Remco Claassen: Ik/Wij  Wie ben je, wat wil je en hoe bereik je dat!

Mabel Nummerdor: Miss Marketing (24 mei in de winkels)

1 reactie op “Androgyn”

  1. Karl says:

    Tip (helaas niet inhoudelijk) zorg ervoor dat de hyperlink opent in een nieuwe pagina, zodat de bezoeker op de pagina van thenextwoman blijft.

Plaats een reactie