Generatie Z

Girl Marketing
Female Marketing Expert, Mabel Nummerdor, schrijft een boek over het interessante onderwerp female marketing, wat binnen enkele weken op de markt zal verschijnen. Ze vroeg mij een bijdrage te leveren aan het boek en iets op te schrijven over hoe het zit met ‘girl marketing’ en hoe de meisjes van nu in het leven staan.
Zoekend naar inspiratie stuitte ik op het boek Generatie Z van de visionairs Jos Ahlers en René Boender. Nog voordat het boek bij mij in de bus lag, had ik al een interessante conversatie met René over de aanstormende meisjes die een razendsnelle feminisering te weeg gaan brengen in alle lagen van de zorgsector, rechten, toerisme, onderwijs, communicatie, etc.. Alleen de financiële sector blijft voorlopig nog een door mannen geregeerd domein, is hun voorspelling.

Digital Natives
Generatie Z zijn de kinderen die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en die zich een tijd zonder mobiele telefoon, zonder continu iets leuks op TV, zonder voor iedereen een computer binnen handbereik en geen internet in hun broekzak, niet kunnen voorstellen. Ze worden ook wel Digital Natives genoemd.
Volgens René Boender hoef je deze generatie niets uit te leggen. Ze kunnen immers zelfstandig alles zelf opzoeken en uitzoeken. Het is ook niet nodig om ze te motiveren, ze doen toch wat ze zelf het liefste doen. Wat vooral van belang is, dat we ze inspireren, dat we ze ‘empoweren’. Je ziet nu al dat de scholen van nu niet echt meer voldoen. Het schoolsysteem zal moeten transformeren tot sociale plaatsen, waar de leerkrachten eerder inspirators zijn.

Rol van ouders
Ook de rol van de ouders verandert. We zien een vervaging van het concept ‘gezin’. Tenminste het traditionele gezin als een gesloten unit met aan het hoofd een vader en een moeder is niet meer een vanzelfsprekende standaard. Generatie Z groeit op in een gezin dat ook een netwerk is, van (stief)ouders, (stief of half) broers en zussen, opa’s en oma’s, en ook dienstverleners als BSO’s.
Het gezin wordt dus een netwerk dat in beweging is. Soms komt er iemand bij en dan verdwijnt iemand een tijd uit beeld. Dit zorgt ervoor dat de machtsverhoudingen binnen gezinnen losser worden en dat Generatie Z haar basisbehoeftes als loyaliteit en veiligheid voor een deel zelf invult. De ouder heeft daarmee ook meer de rol van inspirator en van coach.
Dat zowel kinderen als ouders daar af en toe mee worstelen is niet meer dan logisch. En dat je als ouder soms ook geïnspireerd en gecoacht moet worden ook. Dat helpt het ‘netwerk’ gezin en met name ook de kinderen om op te groeien tot vrolijke, zelfverzekerde mensen die in de ‘netwerk’ maatschappij zich als een vis in het water voelen.

2 reacties op “Generatie Z”

  1. Cecile de Boer says:

    Leuk artikel Ellen, stof tot nadenken. Was het vroeger echt heel anders? Het “netwerkgezin” bestond toen ook al voor mij uit buren, familie,vrienden van mijn ouders, begeleiders bij sportclubs, toneelclub etc. Zij hebben mij veel geleerd en door dit hele netwerk ben ik gevormd als kind. Dit netwerk was toen ook al in beweging, je veranderde van sport of school of ging verhuizen naar een andere stad of dorp etc. Ben het zeker met je eens dat de invloed van media en marketing nu ontzettend veel invloed heeft op jonge meiden, waarom is nu bijvoorbeeld het ultieme goal van veel jonge meiden om “topmodel” te worden??

  2. Dank Cecile. Populaire podia als Voice Kids en ook YouTube e.d. maken idd dat beroemd worden binnen handbereik komt voor iedereen. Je hoeft niet eens echt heel goed te zijn, wel origineel, spontaan en echt. Aan de vorming van kinderen is een extra dimensie toegevoegd. Het netwerk is niet meer te vinden in en rondom je eigen huis, maar het netwerk verspreidt zich over de hele wereld.

Plaats een reactie