Column Linda | Pitching Power

De meeste ondernemers, mijzelf inbegrepen, hebben moeite om in 30 seconden precies te vertellen waarom het verschrikkelijk zou zijn als jouw bedrijf niet bestond. Het over de brug brengen van De Fameuze “Why” is een belangrijke asset voor iedere ondernemer. Waarom is jouw bedrijf of jouw aanbod er? En waarom zou ik het kopen, gebruiken, geloven of er zelfs in investeren? Het is een moeilijke opdracht voor een ondernemer omdat je juist zoveel te vertellen hebt.

Omdat je als ondernemer alles opzij hebt gezet om je bedrijf te gaan runnen, voelt het vreemd, gek en zelfs oneerlijk als anderen jouw verhaal niet geloven. Jouw verhaal is namelijk glashelder, voor jou. Echter, niet altijd voor anderen. Jij hebt vaak jaren met het idee gespeeld, er heel veel over gepraat, research gedaan en geploeterd op je businessplan. Jij kent alle ins en outs waarom jouw bedrijf moet gaan slagen. Dat past toch nooit in een 30 seconden of 3 minuten pitch!

Maar het moet dus wel. Zoek hulp en oefen tot je erbij neervalt. Ik heb mijn pitch de afgelopen maanden met wisselend succes gebracht. Vaak reed ik na een slechte pitch ontredderd naar huis. Echter, niets is meer motiverend dan een geslaagde pitch te hebben neergezet. Als je in een paar minuten het wauw-effect kunt bereiken bij je toehoorders, dan voelt het of je het winnende breekpunt hebt geslagen in de match van je eigen ondernemerschap.

Laat je trainen en adviseren door mensen die er verstand van hebben. “Verleid je publiek en zorg dat je verhaal bevat wat zij belangrijk vinden om te horen”, zei Simone Brummelhuis op de pitching evening van The Next Women afgelopen dinsdag. Het klinkt logisch en toch is de copy/paste van vorige slides een valkuil. Een verkooppitch naar een klant is anders dan die naar een journalist of naar een investeerder. Zij luisteren allemaal met andere oren naar jouw verhaal. Een open deur, maar een pitch is maatwerk. Iedere keer weer.

Ik heb het Preferenso-verhaal nu wel honderd keer verteld en nog lukt het niet altijd de kern bij mensen te brengen. Ik moet dus blijven oefenen. De soundbites zijn belangrijk. Welke woorden blijven hangen? Jij moet ze zelf bepalen, anders doet het publiek het en gaan ze met de verkeerde boodschap naar huis. Let op je publiek: wie zijn ze, welk soort taal spreken ze, begrijpen ze jouw vaktermen wel. Hoe meer je werkt met voorbeelden die iedereen snapt, hoe meer aansluiting je zult vinden.

Een pitch is een optreden. De energie die jij erin stopt, krijg je terug. Jij moet het geloof uitstralen van je verhaal. Dat kun je, want jij kent je verhaal beter dan wie dan ook. Iedere keer komt er feedback, maar jij bent de scheidsrechter. Duizend mensen zijn duizend meningen. Bepaal zelf wat je meeneemt en wat je laat liggen. En zo wordt je verhaal iedere keer beter. En spanning voelt iedereen. Zelfs de master van de presentatie Steve Jobs is gegroeid door de jaren heen. Kijk maar eens naar zijn eerste TV-optreden in 1980. Er is hoop voor iedereen.

Plaats een reactie