FIPnetwork: Passie en ambitie

Op de laatste junidag kwamen 75 FIP’s (Female Internet Professionals) bij elkaar in het Microsoft Nederland kantoor te Schiphol. Als nieuwbakken lid van The Next Women NL mag ik mij in de rol van journalist bekwamen; een rol die weliswaar enige overlap vertoont met mijn eigen vak (tekstschrijver), maar toch een beduidend andere insteek heeft.

Nieuwkomer
Het is mijn eerste keer. Op een FIPnetwork event dus. En met mij zijn er veel nieuwkomers. In nog geen anderhalf jaar tijd is FIPnetwork onder leiding van Suzanne Pronk uitgegroeid tot een netwerk met bijna 500 professionals.
Suzannes initiatief is daarom toe aan de volgende stap; een nieuwe website met andere vormen van lidmaatschap. We kregen een klein voorproefje, en ik kan alvast verklappen dat er een goede slag wordt geslagen in de richting van professionalisering, zonder daarbij de eigen identiteit kwijt te raken. FIPnetwork vormt hiermee bij uitstek het voorbeeld van hoe passie tot succes leidt.

Ambitie
Ambitie, passie, wensen, dromen, je doelen waarmaken, hopen. Het zijn de leidende woorden van het evenement. Mijn verwachtingen over de manier waarop de vrouwelijke sprekers ons zullen benaderen, stijgt hierdoor. De eeuwige bescheidenheid waarmee het gros aan vrouwelijk medemens zich omringt, is een terugkerend thema in diverse media (o.a. MT). Vooral niet te veel van jezelf laten zien, niet te hoog van de toren blazen. Ik ben dus erg erop gespitst om powervrouwen aan te horen die zichzelf in hun volle glorie laten zien.

Kan ik dit wel?
Het is die typische vrouwelijke onzekerheid die onmiddellijk benoemd wordt door Jacqueline Smit (Consumer & Online Marketing Officer Microsoft Nederland).
Deze inspirerende dame laat zich in geen enkel opzicht van de wijs brengen door mannen die haar naar eigen zeggen geregeld vragen hoe zij ‘als vrouw’ bepaalde zaken aanpakt. “Niet anders dan jij,” is dan Jacquelines kort en krachtige antwoord. De typerende scorecultuur van het Amerikaanse bedrijf mag dan haar vrouwelijke medewerkers afschrikken, maar dankzij een flinke dosis creativiteit richt Smit haar afdelingen zodanig anders in, dat iedereen optimaal kan presteren. Hoe? Door medewerkers meer ruimte te geven in het organiseren van hun werk, door een harde boodschap anders te communiceren. Het is deze aanpak die iedereen tot zijn recht brengt. “De combinatie van alle verschillende mensen maakt de bedrijfscultuur rijker.”

Allergie
Na een seminar over het nieuwe werken door Roos Wouters volgt een plenaire lezing van Claudia Willemsen (Kleertjes.com). Van een oneindig aantal prijzen naar een benoeming tot ‘Entrepreneur of the Year’ (2009), van de Thuiswinkel Award 2007 tot hoge scores bij NPS (Net Promotors Score). Daar moet toch een gigantische ambitie achter zitten? Niet dus. “Ik ben begonnen omdat ik het leuk vond, ik had geen ambitie om groot of rijk te worden.” Ergens wordt mijn allergie getriggerd. Waarom deze bescheidenheid? Hoe past zo’n lauwe ambitie in het thema van de dag? Al gauw beantwoordt een van haar tien tegelwijsheden het antwoord op deze vraag. Passie. Wees niet ambitieus, maar passioneel. Het eerste betaalt de rekening, het laatste geeft waardering.

Burundi op de kaart
Passie is natuurlijk ook voorwaarde voor het succes van elke ondernemer. Je moet durven dromen, doelen stellen. Het doel dat Leanne Bogers (TEDxWomen) tijdens de laatste presentatie stelt, komt voort uit passie, maar is zonder meer ambitieus: Burundi terug krijgen op de kaart. Het land dat jarenlang als een gevaarlijke bestemming werd beschouwd, blijkt een rijke bron van kundige powervrouwen te zijn, zowel in overheidsfuncties als in business. Ze daagt alle FIP-leden uit om op 14 juli deel te nemen aan een brainstormsessie over country branding rondom Burundi. Hier kan ik iets mee. Deze vrouw – mededirecteur van Clev – heeft een missie, een doel, een droom, een wens en nodigt alle aanwezigen uit om hun krachten te bundelen in haar doel. Met zo’n passionele ambitie heb ik geen enkele twijfel over haar toekomstige succes hierin.

Plaats een reactie